Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Vlade Republike Srbije Mihailo Jovanović izjavio je danas da je ove nedelje otpočela dostava rešenja o upisu prava svojine u eSanduče na portalu eUprava, pri čemu je RGZ do sada elektronskim putem građanima dostavio već 265 rešenja o upisu.
Jovanović je tim povodom istakao da je ova usluga brza, besplatna i pouzdana, tako da nema potrebe za odlaskom u katastar, niti može da dođe do problema u isporuci dokumenata.
Na ovaj način građanima i privredi štedimo vreme i troškove pribavljanja rešenja, objasnio je on i naveo da su ove godine lokalne poreske administracije prve počele da na ovaj način dostavljaju građanima rešenja, a sada su im se pridružili katastri.
Jovanović je uputio poziv svima koji nemaju nalog da ga otvore i pridruže se armiji od milion građana koji koriste portal eUprava i iz fotelje mogu da dobiju različite usluge javne uprave, kao što su pribavljanje ličnih dokumenata, upis dece u vrtić ili novorođenčadi, registracija vozila, plaćanje poreza i drugo.
Direktor Republičkog geodetskog zavoda Borko Drašković rekao je da je, zahvaljujući uspešnoj reformi i digitalizaciji koja se sprovodi u ovoj ustanovi uz podršku Svetske banke, kao i zahvaljujući saradnji sa Кancelarijom za IT i eUpravu, novom uslugom u potpunosti zaokružen proces elektronskog postupka upisa u katastar.
Sada, pored efikasnijeg postupka upisa u katastar nepokretnosti, pojednostavljen je i način dostave, što građanima drastično skraćuje vreme potrebno za ostvarivanje prava na nepokretnostima, predočio je on.
Prema njegovim rečima, kada kupujete ili nasleđujete nepokretnost, postupak počinjete kod javnog beležnika sačinjavanjem isprave podobne za upis, nakon čega je svima omogućeno da na sajtu RGZ-a prate status predmeta, a od sada se i rešenje o upisu prava svojine može preuzeti u svom elektronskom sandučetu.
Građani koji još nemaju kreiran nalog na portalu eUprava rešenja će dobijati u formi odštampanog primerka elektronskog dokumenta, preporučenom pošiljkom, putem pošte. Ukoliko poštar ne uspe da uruči rešenje, ostaviće obaveštenje stranci da može da preuzme dokument u pošti u narednih 15 dana.
Direktorka za regulatornu reformu u NALED-u Jelena Bojović ukazala je na to da se na princip dostave putem pošte građani žale već mesecima, jer im kasne rešenja, ne nalaze ih u pošti ili ne mogu da ih dobiju u katastru, iako je katastar rešenje uradio u proseku u roku od sedam dana od dana dostavljanja ugovora od strane javnih beležnika.
Problem koji smo identifikovali zajedno sa našim članovima jeste da se 90 odsto rešenja vrati katastru jer nisu uspešno uručena, a građani stiču utisak da RGZ ne poštuje rokove i ne uplaćuju propisane takse jer nisu dobili rešenje, naglasila je ona.
Bojović je dodala da je zato na inicijativu NALED-a izmenama Zakona o postupku upisa u katastar postavljen osnov za dostavu preko elektronskog sandučeta, a Kancelarija za IT i RGZ su ovu reformu uspešno sproveli.
Prema njenim rečima, time je rešena jedna od najslabijih tačaka u komunikaciji države sa građanima i privredom.
Dostava rešenja katastra se od danas obavlja na dva načina – tako što se rešenje odmah po donošenju objavljuje na eOglasnoj tabli RGZ i započinje se proces dostave u eSanduče na portalu eUprave.
Ukoliko nije moguće da se dostava izvrši u eSanduče (jer stranka nema otvoren nalog na portalu), pokušaće se dostava lično na adresu stranke. Smatra se da je rešenje uredno dostavljeno po proteku roka od 30 dana od trenutka kada je objavljeno na eOglasnoj tabli RGZ-a.
Uslugu eDostave građani mogu da razumeju kao posedovanje svog poštanskog sandučeta u elektronskom svetu, gde će od državnih i lokalnih organa dobijati dokumente za koje su dosad morali da idu na šaltere.
Dobijanje dokumenta u eSanduče iste je snage i važnosti kao i dobijanje putem pošte ili na šalteru. Za to je potrebno da uz ličnu kartu ili pasoš građani otvore nalog na portalu eUprava i redovno proveravaju da li su dobili željeni dokument.
Prva rešenja koja su na ovaj način građani počeli da dobijaju tokom 2020. jesu rešenja za porez na imovinu, koje su u eSanduče dostavljale lokalne poreske administracije.
U cilju omasovljenja korišćenja portala eUprava, Kancelarija za IT i eUpravu i NALED, uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj, pokrenuli su projekat edukacije građana i privrede o prednostima korišćenja eUprave, kao i edukacije službenika lokalnih samouprava o elektronskoj dostavi i za pružanje pomoći građanima da otvore naloge i koriste pomenuti portal.